Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Testování kamerových systémů na velkoplošných akcích
Kód
SP2022/20
Řešitel
Školitel řešitele projektu
doc. Ing. Martin Hrinko, Ph.D.,MBA,LL.M.
Období řešení projektu
01. 01. 2022 - 31. 12. 2022
Předmět výzkumu
Zdůvodnění aktuálnosti řešení problematiky Velkoplošné kulturní akce, jako jsou koncerty, či festivaly, představují pro návštěvníky značné riziko. K minimalizaci rizik je nezbytné zajistit dvě oblasti: 1. Provést přípravu před akcí – tedy analyzovat rizika, připravit bezpečnostní plán apod. 2. Plán přípravy úspěšně realizovat – tedy podle plánu vše postavit, monitorovat a v případě krizové situace efektivně a takticky zasáhnout. Pořadatelé a organizátoři velkoplošných akcí v ČR se již postupně učí provádět přípravy před konáním akce samotné, MKČR má celý dotační program na podporu přípravy bezpečnostních plánů, analýzy rizik, ochrany měkkých cílů a příprav školení pro produkční managery. Slabým místem je následná exekuce všeho naplánovaného. Tedy stav, kdy je připraveno velké množství dokumentace, která se předloží v případě kontroly, ale prakticky se podle ní nepostupuje. V praxi je taková situace způsobena absencí řídícího centra, který by průběh akce monitoroval a řídil. Tato situace se týká 95 % všech velkoplošných kulturních akcí, kterých se účastní 5 000 osob, ale i 30 000 osob. Situace je opravdu alarmující. Odpovědnost za správnou exekuci bezpečnostních plánů je na bedrech organizátorů, či produkčních. Ti mají obvykle cíle nastavené odlišně, jejich primárním cílem není bezpečnost. Jejich primárním cílem je realizace akce (odehrání koncertu) a inkasování vstupného. Odpovědnost za bezpečnost akce je tak často přenesena na soukromou bezpečnostní službu (SBS), která je pro zajištění akce najata. Ani SBS však v naplnění bezpečnostních plánů z přípravné fáze nezvládá, a to ze dvou důvodů. Buď k tomu nemá patřičné kompetence (nedostatečně proškolený tým), nebo nedostane finanční prostředky pro realizaci dostatečných opatření. Řešení, které je využívané v zahraničí (např. Neměcko, Velká Británie, Izrael, Holandsko…), spočívá v najmutí speciálního týmu na bezpečnost davu, rozmístění kamerového systému po areálu akce a umístění mobilního velína (tzv. Control room) na akci. Z velkoplošné akce při absenci výše popsaného řešení např. o 25 000 návštěvnících, která je v případě krizové situace jako je evakuace takové masy osob řízena nekompetentním pracovníkem SBS skrze vysílačky a bez jakékoli koordinace s dalšími účastníky opatření (IZS, produkce, dopravní podniky…), se díky nasazení speciálního týmu a techniky stává akcí s mitigovanými riziky, kdy identifikace hrozby a její následná eliminace, či zmírnění probíhá řízeně a v souladu s připravenými plány. Specializovaný tým nejprve připraví, případně nastuduje dokumentaci z přípravné fáze. Následně provede teréní obhlídku k validaci a aktualizaci situace před započetím akce. Poté dojde k rozmístění kamerového systému. Při akci samotné je z velína monitorována a řízena celá akce. Ve velíně se nachází bezpečnostní manager akce, které se zde schází s velitelem opatření PČR, jednotkami požární ochrany i koordinátorem zdravotnické záchranné služby. Je tak možné nebezpečné situace identifikovat, vyhodnotit a následně z jednoho místa uřídit. Díky zálohované dokumentaci je také možné velmi efektivně incidenty ex-post vyhodnotit, eveluovat a utvořit opatření pro akce budoucí. Předmět výzkumu V praxi se control room a kamerové systémy pro monitoring a řízení davu na velkoplošných akcích v ČR téměř vůbec nepoužívají. Uvedený příklad z dvojkoncertu Eda Sheerana je vyjímkou, jelikož produkce Eda Sheerana si do podmínek konání koncertu akce kamerové systémy přímo vyspecifikovala. Předmětem výzkumu je tak ověření praktické využitelnosti řízení davu na velkoplošných akcí za podpory moderních technických prostředků, jako je mobilní velín a kamerový systém. Zkoumány budou jak technické překážky praktického využití, jako je přenos signálu přes LTE síť versus přenos signálu přes WIFI síť versus propojení kabeláží, tak provozní aspekty využití technologie, jako finanční zátěž pro organizátory, či přidaná hodnota zvýšení bezpečnosti návštěvníků.
Členové řešitelského týmu
Mgr. Otomar Sláma, MBA, MPA
doc. Ing. Martin Hrinko, Ph.D.,MBA,LL.M.
Specifikace výstupů projektu (cíl projektu)
Hlavním cílem projektu je prověřit využitelnost moderních technických prostředků v podobě mobilního velína a kamerových systémů pro řízení davu v českém prostředí, a to zejména z pohledu zvýšení bezpečnosti návštěvníků akce.
Vedlejší cíl:
Identifikace optimálního technického řešení pro monitoring a řízení davu. Zmiňovaní zahraniční experti, kteří obdobné řešení nabízejí si z pochopitelných důvodů své know-how chrání. Trh s kamerovými systémy nabízí nepřeberné množství konfigurací a specifikací. Finanční rozdíl, který naneštěstí hraje klíčovou roli v praktickém nasazení takové technologie do běžné praxe, pak mlže na jedné jediné kameře tvořit i několik set tisíc korun. A finanční otázka není jedinou, některé kamery nabízejí pokročilé analytické funkce, jiné fungují dobře ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Identifikace optimálního technického řešení je tak vedlejším, byť též klíčovým cílem tohoto projektu.
Postup řešení:
1. Rešerše zahraničních funkčních modelů
2. Konzultace s technickými pracovníky společnosti instalující kamerové systémy
3. Jednání s dodavateli kamerových systémů o zápůjčce HW a SW techniky
4. Výběr akce velkého rozsahu a domluva s produkční společností akce, na které bude technika nasazena a terení šetření projektu realizováno
5. Propojení s bezpečnostním managementem vybrané akce a koordinace nasazení techniky
6. Prostudování plánu bezpečnosti vybrané akce včetně krizového plánu
7. Konzultace praktického rozmístění nasazené techniky s dodavateli
8. Samotné nasazení techniky před akcí samotnou
9. Při průběhu akce proběhne testování techniky, zajištění kvantitativních dat z akce – kamerových záznamů, log reportu a incidence reportu
10. Kvalitativní sběr dat – rozhovory s vybranými aktéry o názoru na nasazení techniky (promotér, bezpečností manažer, vedoucí SBS, případně s vedoucími jednotek IZS)
11. Evaluace dat
12. Sepsání výstupů projektu do podoby odborného článku a následná publikace a prezentace na odborné konferenci
Dohodnuté spolupráce na podpoření a vylepšení kvality výzkumu v rámci projektu:
• TSS Group s.r.o.
o Společnost TSS Group se od svého založení v roce 2004 zaměřuje na poskytování řešení v oblasti zabezpečení objektů a vozidel.
o Je jednou ze společností, jež dodává kamerové systémy pro management davu do zahraničí.
o Hlavní řešitel projektu se se zástupci společnosti sešel, výsledkem je vyjádření podpory pro projekt a přislíbení spolupráce při zapůjčení SW i HW techniky.
• Avalon s.r.o.
o Firma Avalon se od roku 1995 zabývá projekcí, dovozem, distribucí, servisem a technickou podporou elektrické požární signalizace a slaboproudých systémů.
o Zástupci společnosti jsou kompetentní k praktickému nasazení (zprovoznění) techniky zapůjčené od společnosti TSS Group.
o Hlavní řešitel projektu se se zástupci společnosti sešel, výsledkem je vyjádření podpory pro projekt a přislíbení spolupráce při samotném nasazení SW a HW techniky na vybrané akci.
• První pražská multimediální produkce s.r.o.
o PPMP poskytuje služby v oblasti produkce, managementu, designu a dramaturgie eventů.
o Je jednou ze společností, jež v ČR pořádá velkoplošné akce.
o Hlavní řešitel práce se s vedením společnosti sešel, výsledkem je vyjádření podpory pro projekt a přislíbení spolupráce při umožnění nasazení techniky na akci. Tedy, bude umožněno terénní šetření realizovat.
• 4ALL Production s.r.o.
o 4ALL Production je další společností, která se v oblastni produkce velkoplošných akci pohybuje.
o Pokud by PPMP selhalo v umožnšní realizace terénního šetření projektu na jejich velkoplošné akci, 4ALL Pruduction bude společností tvoří záložní plán a umožnili by realizaci opatření na jejich akci.
o Hlavní řešitel práce se s vedením společnosti sešel, výsledkem je vyjádření podpory pro projekt a přislíbení spolupráce při umožnění nasazení techniky na akci.
Složení a opodstatnění řešitelského týmu:
Řešitelský tým se skládá ze dvou členů, hlavního řešitele – doktoranda FBI- VŠB- TU Ostrava (Mgr. Otomar Sláma, MBA, MPA) a školitele (doc. Ing. Martin Hrinko, Ph.D., MBA, LL.M.)
Hlavní řešitel se téměř 10 let pohybuje v oblasti bezpečnosti velkoplošných akcí. Nejdříve v pozici dodavatele SBS, později v pozici bezpečnostního manažera, či krizového manažera akcí. Má extensivní kontakty na produkční společnosti v ČR. Cílem je využít taktické zkušenosti z bezpečnosti s kontakty získanými mimo akademickou sféru a zrealizovat aplikovaný výzkum, který přinese významný posun ve zvýšení bezpečnosti návštěvníků na akcích díky publikaci výstupů v podobě článku a výstoupení na konferenci. Bez výše popsaných kompetencí by projekt pravděpodobně nemohl být realizován, jelikož by producenti jednoduše na svou akci nikoho cizího nepustili.
Školitel je expertem na bezpečnost, do roku 2020 příslušník Policie ČR, bývalý ředitel služby pořádkové policie Policejního prezidia ČR, člen Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství. Dlouhodobě se zaměřuje na ochranu měkkých cílů. Při realizaci projektu bude plnit kromě konzultační role a odborné podpory také roli expertní v terénu. Terénního šetření (nasazení techniky na akci) se bude osobně účastnit, podá tak též zpětnou vazbu a přidá svou expertízu i zkušenosti, jež získal při své službě u policie, kde obdobná opatření řídil z pozice PČR.

Rozpočet projektu - uznané náklady

Návrh Skutečnost
1. Osobní náklady
Z toho
0,- 0,-
1.1. Mzdy (včetně pohyblivých složek) 0,- 0,-
1.2. Odvody pojistného na veřejné zdravotně pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 0,- 0,-
2. Stipendia 0,- 9000,-
3. Materiálové náklady 13000,- 0,-
4. Drobný hmotný a nehmotný majetek 3000,- 0,-
5. Služby 91100,- 89090,-
6. Cestovní náhrady 0,- 0,-
7. Doplňkové (režijní) náklady max. do výše 10% poskytnuté podpory 11900,- 8000,-
8. Konference pořádané VŠB-TUO k prezentaci výsledků studentského grantu (max. do výše 10% poskytnuté podpory) 0,- 0,-
9. Pořízení investic 0,- 0,-
Plánované náklady 119000,-
Uznané náklady 106090,-
Celkem běžné finanční prostředky 119000,- 106090,-
Zpět na seznam