Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Vývoj kultury bezpečnosti v letectví v kontextu příčin leteckých nehod proudových letounů
Kód
SP2019/14
Řešitel
Školitel řešitele projektu
prof. RNDr. Pavel Danihelka, CSc.
Období řešení projektu
01. 01. 2019 - 31. 12. 2019
Předmět výzkumu
Předmětem zkoumání je proměna náhledu na bezpečnost (tzv. kultura bezpečnosti) u vojenského letectva za dobu tzv. proudové éry v dřívějším Československu a návazně i České republice (tj. od roku 1948 dosud). Jako objektivní indikátor kultury bezpečnosti jsou v tomto případě pojímány letecké nehody (jejich množství a hlavní příčiny) na časové ose v kontextu významných politických či organizačních změn i technických inovací zaváděných ve vojenském letectví v různých dobách. Celé téma lze rozdělit do 3 hlavních částí. První část – analýza výskytu a hlavních příčin leteckých nehod proudových bojových, cvičně-bojových a cvičných letounů ve službách dřívějšího Československa a současné České republiky se zaměřením na letecké nehody typu katastrofa (v souladu s klasifikací vojenského předpisu Všeob-P-10 Bezpečnost letů). Jedná se o cca 220 katastrof, které budou podrobeny analytickému rozboru podle zvolených kritérií (např. typ letounu, faktor hlavní příčiny, povětrnostní podmínky, charakteristiky pilota – věk, pilotní třída, osobní nálet hodin, atd.). Druhá část – rozsáhlá rešeršní činnost zaměřená na terminologii, základní myšlenková schémata a funkční principy v oblasti „kultury bezpečnosti“ (angl. „Safety Culture“). Cílem je využití dosavadních zkušeností například z oblasti jaderné energetiky, zdravotnictví, farmaceutického průmyslu nebo zbrojního průmyslu pro sféru aplikace u Vzdušných sil Armády České republiky (dále jen „VzS AČR“), kde se tento systém myšlení (jedna z modifikací filozofie „Safety Culture“) zavádí a aktivně propaguje teprve poslední 4 roky (dosud s omezenou mírou úspěšnosti). Část třetí – definice vývoje kultury bezpečnosti ve vojenském letectví, a to podle aktuálně užívaných modelů a principů „Safety Culture“ za období celé proudové éry v Československu a České republice prostřednictvím vyhodnocení statistik a příčin leteckých nehod. Výsledky tohoto projektu SGS mají přispět k procesu úspěšné implementace a rozvoje principů „Safety Culture“ v prostředí VzS AČR, kde mohou do budoucna významně přispět k redukci leteckých mimořádných událostí. Lze tak nemalou měrou přispět ke zvýšení úrovně bezpečnosti dnes již poměrně neveliké skupiny aktivních vojenských pilotů, jejichž prací a posláním je chránit Českou republiku (dále jen „ČR“). Tyto a podobné výzkumy přispívají ke zvýšení resilience ČR, jakožto autonomního a suverénního státu Evropy. Jedná se rovněž o přínos pro Fakultu bezpečnostního inženýrství VŠB-TU Ostrava, a to v podobě zavedení zcela nového, originálního a unikátního tématu, které je možno kvalitně rozvíjet s několikaletou vědeckou i publikační perspektivou, a vyhlídkou spolupráce s dalšími odbornými institucemi (Univerzita obrany v Brně, Generální štáb Armády ČR, Odbor vojenského letectví Ministerstva obrany ČR, Ústav leteckého zdravotnictví Praha, atd.). Téma bylo formulováno ve spolupráci s Odborem vojenského letectví Ministerstva obrany ČR a Inspektorátem bezpečnosti letů pod Generálním štábem Armády ČR.
Členové řešitelského týmu
doc. Ing. Ondřej Zavila, Ph.D.
Mgr. Ivana Slováčková, Ph.D.
Ing. Hana Buba
Ing. Tomáš Filip
Ing. Izabela Šudrychová, Ph.D.
prof. RNDr. Pavel Danihelka, CSc.
Specifikace výstupů projektu (cíl projektu)
Hlavní cíle projektu:
1) Analýza leteckých nehod proudových bojových, cvičně-bojových a cvičných letounů ve službách Československa a České republiky v období let 1948-2017 se zaměřením na katastrofy podle vybraných kritérií.
2) Rešeršní činnost zaměřená na terminologii, základní myšlenky a principy v oblasti „Safety Culture“, a analýza vývoje „Safety Culture“ v prostředí vojenského letectví měřítkem výskytu a hlavních příčin leteckých nehod s využitím aktuálních myšlenek a principů „Safety Culture“.

Dílčí cíle projektu:
1a) Sběr a zpracování vyšetřovací dokumentace předmětných leteckých nehod a dalších pomocných informačních zdrojů.
1b) Analýza předmětných leteckých nehod podle zvolených kritérií (datum, čas, typ letounu, povětrnostní podmínky, charakteristiky letové osádky – věk, pilotní třída, počet nalétaných hodin, atd.).
2a) Rešeršní činnost zaměřená na terminologii, základní myšlenky a principy v oblasti „Safety Culture“ na národní i nadnárodní úrovni.
2b) Analýza vývoje všeobecné kultury bezpečnosti v prostředí vojenského letectva bývalého Československa a současné České republiky měřítkem výskytu a hlavních příčin leteckých nehod, a to podle aktuálních myšlenkových schémat a principů „Safety Culture“.


Předpokládané výsledky projektu:
2x článek do databáze SCOPUS
1x článek ve sborníku z domácí konference
Příprava na podání rozsáhlejšího projektu k řešení dané problematiky v budoucnu.

Rozpočet projektu - uznané náklady

Návrh Skutečnost
1. Osobní náklady
Z toho
20250,- 20250,-
1.1. Mzdy (včetně pohyblivých složek) 15000,- 15000,-
1.2. Odvody pojistného na veřejné zdravotně pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 5250,- 5250,-
2. Stipendia 54000,- 54000,-
3. Materiálové náklady 8550,- 8550,-
4. Drobný hmotný a nehmotný majetek 0,- 0,-
5. Služby 0,- 0,-
6. Cestovní náhrady 45000,- 45000,-
7. Doplňkové (režijní) náklady max. do výše 10% poskytnuté podpory 14200,- 14200,-
8. Konference pořádané VŠB-TUO k prezentaci výsledků studentského grantu (max. do výše 10% poskytnuté podpory) 0,- 0,-
9. Pořízení investic 0,- 0,-
Plánované náklady 142000,-
Uznané náklady 142000,-
Celkem běžné finanční prostředky 142000,- 142000,-
Zpět na seznam