Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Co je projektová výuka 
Obrázek1

Projektová výuka, známá také jako Project-Based Learning (PBL), je inovativní vzdělávací metoda, která klade důraz na propojení teorie s praxí prostřednictvím realizace konkrétních projektů. V rámci této výuky se studenti zapojují do tvorby projektů, které reflektují skutečné výzvy a potřeby z praxe. Projektová výuka se liší od tradi ční výuky tím, že studenti nejsou pouze pasivními příjemci informací, ale aktivně se podílejí na řešení reálných problémů, čímž si osvojují hluboké a trvalé znalosti. Tento přístup umožňuje studentům rozvíjet kritické myšlení, kreativitu a schopnost spolupracovat v týmu, což jsou klíčové dovednosti pro jejich budoucí profesní život.

Projektová výuka je založena na konstruktivistickém pedagogickém přístupu, který klade důraz na aktivní učení prostřednictvím zkoumání, výzkumu a praktického zapojení. Studenti v rámci projektové výuky pracují na tématech, která jsou relevantní a důležitá pro jejich každodenní život a budoucí profesní kariéru. Tímto způsobem se zajišťuje, že učení je nejen smysluplné, ale také motivující a inspirativní. Projektové metody využívají autentické úkoly, které studenty nejen vzdělávají, ale také je připravují na reálné situace, se kterými se mohou setkat ve své profesi.

Obrázek2Na Fakultě bezpečnostního inženýrství je projektová výuka implementována jako specifická forma odborné praxe. Studenti během semestru vytvářejí projektové týmy, které v partnerských organizacích zmapují aktuální potřeby pomocí participativních technik. Na základě těchto zjištění navrhují projekt, který se snaží tyto potřeby uspokojit v reálném měřítku. Následně projekt realizují a vyhodnotí jeho úspěšnost. Tento praktický přístup nejen zvyšuje kvalitu učení, ale také přináší hmatatelné výsledky, které mají přínos jak pro studenty, tak pro zapojené organizace.

Výsledky projektové výuky jsou prezentovány na tzv. Projektovém dni, kde studenti představují své projekty za účasti vyučujících, zástupců partnerských organizací a dalších studentů, kteří se na projektovou výuku teprve připravují. Tento závěrečný krok slouží nejen k evaluaci úspěšnosti projektů, ale také k výměně zkušeností a inspiraci pro další práci. Projektová výuka tak přináší komplexní vzdělávací zážitek, který připravuje studenty na reálné výzvy v oblasti bezpečnostního inženýrství a přispívá k jejich profesionálnímu růstu.

Mentoři:

Ing. Lukáš Petik

Ing. Lukáš Petik

Akademický pracovník

Ing. Lucie Kocůrková, Ph.D.

Ing. Lucie Kocůrková, Ph.D.

Akademický pracovník